Hidup ini tidak seberapa. Apa yg dikejar & dicari insyaAllah akan jumpa. Namun di mana halatuju kita sebenarnya? Apa yang kita cari? Saya disini bukanlah seorang yang hebat atau mahir dalm segenap bidang. Namun,Perasaan yang diundang terus hadir dalam meniti hidup sebagai anak muda. Motif & maltamat perjuangan ada. Pilihan hidup ada namun saya pilih cara saya tersendiri yang sememangnya berbeza dengan gaya hidup rakan-rakan lain.

Kenyataan disin tidaklah untuk mendabik dada atau membangga diri. Cume Perasaan negetif dalam diri ini harus saya lontarkan jauh-jauh supaya hati ini tidak mudah sakit dan kecewa. Kecewa tetap kecewa namun ditelan pelan2 menjadikan ubat kebal dari terus rasa kecewa. Sedih terus ditelan pelan2 agar kebal dari terus rasa sedih dan lain-lain lagi. Hidup menegakkan syariat Allah bukan mudah. Tidak semua org mampu lakukan. Kerana dalam hidup ini akan ada cabaran-cabaran yang mendatang dihadapan sana.

Baik ia datang dari keluarga, masyarakat, sahabat handai atau diri sendiri. Sebagai satu contoh. Berapa ramai sanggup buat kerja yang mengeluarkan duit sendiri? Berapa ramai sanggup kerja makan gaji yang tiada KWSP danseangkatan denganya.. Berapa ramai yang kerja sanggup terima elaun yang kecil sebagai mana diterima oleh guru-guru PASTI? Dalam hal ini saya tidak akan membangkitkan sikap perseorangan. Ini adalah koleksi pertemuan masyarakt.

Cabaran yang dtg dari keluarga pasti ada. Ia timbul juga dalam diri sendiri dan mereka yang lain. Tak ibu, ayah, tak ayah ibu, tak ayah atau ibu adik beradik atau keluarga terdekat. Sebagai contoh seorang sahabat mengambil bidang syariah dipersoalkan oleh abgnya "apa yang boleh ko perolehi dalam bidang agama ni? gaji kecil". Hal-hal lain belum lagi bila dah grad, mesti masing2 pasang cita2 tinggi dalam kerjaya. Begitu juga harapan mak, ayah atau keluarga. Akan tetapi berapa ramai diantara kita yang sanggup bergaji kecil demi membantu 1 perjuangan?

Saya bercakap bukanlah tidak berasas atau kosong. Selama 2 tahun 4 bulan saya bekerja banyak hujjah2 yang membolehkan kita lemah dengan situasi kita sekarang, serta teruja dengan tawaran yang ada. Alhamdulillah, keluarga akur pilihan kerjaya saya walaupon pada dasar atau asasnya ia sudah lari dari apa yang sy pelajari serta minati. Nanum itu jadi pendapatan sampingan saya bila perlu. Yealah, ibu mana yang tak nak tgk anaknya hebat dalam kerjaya. Semua nak. Jika emak saya ada rasa begitu saya minta ampun mak kerana tidak mengimpikan apa yang mak harapkan. Mungki cara lain yang saya mampu impikan pada mak.

Itu faktor keluarga. Faktor sahabat. Saya biasa di tanya dengan kawan2 kerja apa? gaji berapa? bila kita bagitau mereka akan menjawab, klu ko kerja skrang ni ikut bidang, gaji ko blh naik lagi tinggi. Saya hanya mampu mendengar sahaja dan menjawab "tak pelah, janji aku senang hati" Dari angka yang disebut, juling juga mata kira duit. Tapi saya ketepikan sahaja.

Dalam hidup bermasyarakat persoalannya begitu juga. Tidak mustahil ada yang memperlekehkan satu kerja yang dianggap murni. Sebagai contoh, guru PASTI. Ada sahaja feedback yang diterima apabila seseorg menjadi guru PASTI. Tidak dinafikan, mereka yang "sengakatan" pon blh jadi hilang arah. Entah la, dalam bab ini tidak mampu di perkatakan. Kerana tempias persoalannya akan di pusing kearah diri sendiri. Adakah itu perlu? Macam ada bunyi suh kita berhenti kerja sekarang tu pikul tugas pon ada. Sedangkan tugas itu ada yang blh dibuat pelbagai cara. Halfday sambilan dan sebagainya.

Masalah peribadi kebanykannya masalah keewangan. Ini lumrah kehidupan manusia yang mengharapkan atau ingin merasai kehidupan yang sempurna.Saya sendiri pon belum ada moto/kenderaan sendiri. Adakalanya serba salah. InsyaAllah, Allah itu maha pemberi. Dimanakah kesedaran kita? Memikirkan kesusahan diri tetapi sbnrnya ada org lain lg susah. namun itu tidak mampu saya persoalkan. Cukup lah saya menghargai apa yang saya lalui. Sahabat2 yang berkorban. Yang hanya saya mampu lakukan saya buat. Saya pasrah dengan apa yang berlaku terima segala kekecewaan yang ada. Sampai bila saya tak tahu. Harap selama-lamanya.

Pilihan di tangan kita. Redha Allah atau redha manusia. Buat pilihan yang seimbang agakdiri anda tdk berasa kesulitan. Namun masalah yang ada perlu difikirkan serta diushakan penyelesaianya. Flatform PASTI jd hala tuju buat saya membantu jalan dakwah. Namun harap masalah utama ini dapat Allah bantu selesaikan. "Ya Allah bantulah kami ya Allah agar kami dpt memberi khidmat didikan yang terbaik bagi anak-anak PASTI ini."
*mod kekecewaan... hai dah terbiasa tido lewat bgn awal jd nilah ubat tidonya. Tak dan juga membaca pula lepas ni.

Read More
Posted by Al-Hariz on Monday, January 10, 2011
2 comments
categories: | | edit post

Assalamualaikum semua. Sedikit cerita hari ini bagi mengisi masa dan melepaskan penat seketika. Alhamdulillah syukur pada Allah majlis Kurban di surau serta tempat-tempat lain berjalan lancar. Disurau An-naim Tmn Seri Andalas 10 ekor lembu telah di tumbangkan, disembelih, dilapah, dicerai-ceraikan bahagiannya serta telah diagihkan pada peserta dan mereka yang lain...

Kali ini Kami masih 1 team, but I'm the team leader...(cewah, speaking beb...). Konco-konco den abg-abg den le..heheh. Tp belasah je buat je macam biasa.. seawal 9.35 pagi kami berkumpul amik barang-barang dari stor surau seperti tali dan perkakasan lain. Ada yang makan dulu. Kami siapkan tali dan mula operasi jatuhkan lembu.

Siap tumbang, kasi ikat dan sembelih. Waduh penat tunggu, panjang nyawa lembu no1 ni. Lembu No2 da sembelih lambat dah abis nyawa lembu no1 belum. Dupdapdupdap, cek angkat kaki pastu lepas 3 kali... ting3... Ok tewas..(suke3 je... igt gusti ke??ahaha). Kami se keluarga pon memulakan melapah

Kami adalah petugas kroni bagi lembu no1. Hahaha, jgn banyak komen ye petugas lain. Selesai dalam 35-40 minit. Tp, masyaAllah... penat giler. Tercungap2 juga la.. mana taknyakurang bersenam.. Selesai no1 kami berpecah tlg lembu lain. Alhamdulillah ramai anak muda dah diserapkan disetiap team petugas lembu.

Korban kali ini lengkap semua turun dari along, angah, alang,sehingga bungsu. Anak buah den pon ado... 1 family turun..Selesai kerja melapah 10 ekor lembu dalam erea 11.30pg. Jadi saya pon menikmati juadah nasi lemak lauk sotong dengan bubur lambuk... masyuk....

Kesian juga tgk adli. Die nak tlg tp dtg lewat bab pi ziarah atuk mertuanya jap. Tp sampai2 dan nak beres kerja melapah. Tak pe, next year ok bro... Jam 11.45 dan mula kerja pembersihan. Saya tolong jap pastu balik kul 12.15. Biar org lain buat dulu. Lepas zohor den amik alih la...

Alhamdulillah semuanya setel sebelum asar. Ok itu sahaja. Mcm panjang pula ye.. hehehe berikut akan ada gamba diattachkan sekali.. sekian. selamat membaca...

Aksi sikecil.. si baju kuning br boleh berjalan...ligat..
si baju pink tergamam tgk lembu...aahaha

ya, dapat kakinya...

woi2, kasi ikat kuat2 kaki tu... cepat2.. nnt lembu meronta2

Akhirnya.. kami mula melapah...

Sempat lagi amik posing..hehehe

kasi buka kulit dulu ya...

Sabar ya... pisau tak makan da...

Part ni paling bahaya.. Klu bocor masak bau semua daging.
Tak pon sapa nak bersihkan..
tp buat gulai lomak cili api sodap...

Kita bg pro buat, ayahku...hehe

Suassana sekita surau...

Read More
Posted by Al-Hariz on Wednesday, November 17, 2010
0 comments
categories: | | edit post

Salam Eiduladha pada pembaca sekalian. Kalau dah menulis dalam satu masa mesti nak buat 2 entry.... Belasah jer la... Sedikit cerita pendek.. Kalau dulu masa kecik-kecik sibuk nak lepak kat surau tgk apa bestnya jaga lembu. Bab masa tu ramai orang kira best la. Bila dah semua besar kurang dah. Sebab semua dah bekerjaya. Alhamdulillah adalah budak2 yang nak joint.

Tapi kali ni say ketuanya... Mngkin 1 hari nnt perlu tukar org lain la ye... Pelapis baru perlu ada..ahaha. Tutup cite kisah jg lembu. Sebut pasal ibadah Korban/qurban(mana 1 ye ejaan yg blh diguna pakai?ngeh3...) Tapi jika dulu masa ayah jd leader petugas megerjakan lembu no1 kami semua tgk je. Alih tahun demi tahun, sorang demi sorang abg namanya dimasukkan menjadi petugas... Sampailah sekrang semua dah masuk jadi petugas

Saya tender menjaga lembu tak igt tahun keberapa dah. Bukan setakat itu, Tag, no bakul dan no lembu. Lepas ni kot ada org lain ok juga. Beban banyak pula terasa.. huhuhu. Namun kisahnya disini seronok kami sekeluarga dpt bersama melaksanakan ibadah korban. Ilmu melapah, memotong, menceraikan kami timba sedikit demi sedikit dari ayah. Setengah jam setel ceraikan sekor lembu.

Kalau kambing ayah saya boleh buat sorang. Alhamdulillah,kami PASTI boleh..hehehe. Lagi-lagi saya tahun ni jadi ketua petugas no 1.hohoho... Say dinaikkan kan terus sebagai ketua... abg2ku semua dibawah ku.. pelik.. Kalau tahun lepas memang tarikh yang penuh makna bagi saya apabila jatuhnya raya haji tepat pada ulang tahun kelahiran saya yang ke-22. Ucapan dari kawan-kawan saya terima melalui SMS walaupon tak ramai mengucapkannya.

Jika dulu popular friendster akan ada coment dr semua kawan yg rs nak sampaikan ucapan . Kerana itu adalah kebiasaan dalam kehidupan berkawan. Sambt tetap sambut, memang tiada kek special tp ada lauk daging lembu sahaja beserta sup gearbox. Lagi-lagi tahun sudah hujan dari mula sampai petang. Menunjukkan kami berkorban dalam hujan... masyuk.. seperti berkubang di sawah...

Jika dapat sekali lagi menyambut ulang tahun kelahiran serantak raya haji memang best. Nikmatnya tak terkata... Tapi lg best jk dapat pi haji juga time tu.InsyaAllah nnt nak daftar tuk ke haji pula. Bila pi, hanya Allah yg tahu. ok tu je... mood cerita berubah sedikit. point dah lari. Jadi baik tido..ahaha. Papapun Selamat menyambut eidul adha(korban). Selamat bekorban dan berjihat...wassalam...

Read More
Posted by Al-Hariz on Tuesday, November 16, 2010
1 comments
categories: | | edit post

Alhamdulillah syukur pada Allah dapat saya mencoret sesuatu disini. Masa merupakan satu yang beharga. Hatta jika sebagai bapa pon jika dpt melapangkan sedikit masa yang berkualiti pada anak akan membentuk emosi yang sempurna pada anak itu...(ceh, ckp mcm dah ada anak... padahal setakat anak tekak, anak mata je... eh ada 1 lg anak buah...hehe)Sedikit coretan malam ni sambil menjaga lembu... hahaha..

Malam ni kisah konvo PASTI As-Syifa' bakal diceritakan sedikit jalan ceritanya. Alhamdulillah majlis berjalan dengan terancang & terkawal cuma kekurangan AJK & pembahagian tugas yang kurang berkesan oleh Timbalan pengurus(yang lagi kurus)mungkin menampakkan lompongnya...(Ada org nak usul pecat timb. pengurus tak?heheh)

Perancangan yang diambil dalam 3 minggu memang masa yang singkat. Ditambah lagi dengan pengalaman ditahun pertama.Eveything start from '0'. Walaupon ada jawatan yang lagi tinggi namun saya sebenarnya 0. Hanya berbekalkan panduan pengurusan melalui manual sahaja.

Macam-macam hal la nak setup. Jenuh kami memikirkan keperluan yang diperlukan. Rancang amik gamba yang menjimatkan walaupon background di PASTI kurang menarik tp diedit menjadi terbaik. Alhamdulillah semua ok cume budak2 ni tak reti senyum bila amik gamba sorang.Ish3...

Dengan nekad AJK pengurusan benar-benar komitmen semua diatur. Tak pasal-pasal saya juga jd pengurusi majlis. Main belasah je la. Hadi kena baca doa dan jaga bahagian teknikal serta mik gamba(tp tak amik sgt.. muke mengantuk & lapo je die ni... sabo je la..) Pengurus masa majlis relex la sbb wakil PASTI cawangan.

Bendahari pula di meja pendaftaran dengan runer sementara... Guru2 sibuk uruskan budak, persembahan budak serta juadah nasi ayamnya. Tak seberapa tp itulah kemampuan yang boleh diberikan. Tahniah pada guru2 serta ex-guru(sakinah & safiyyah) yang sanggup turun dr sabak bernam.

Perancangan memang kelam kabut sehinggakan diri ini memang terpaksa bersabar dan tidak mencetuskan ketegangan. Kebiasaannya akan tegang. Alhamdulillah ilmu yang dipelajari & diamalkan selama ini menjadi benteng pengawal diri. Malam tersebut sy perlu mengawal diri. Lagi pon saya terpaksa mempegurusikan taklimat mlm tu atas sbb pegurus dipanggil oleh ketua cawangan..

Semua perkara dilistkan serta diremaindkan tindakan jika ada kekurangan. Dari penyediaan makanan, persembahan, pendaftaran, hadiah, pengisian program sehingga mengemas. Tu yang tak pasal2 merelakan diri menjadi pengurusi majlis sedangkan perasmi abg sendiri iaitu SUK PASTI Selangor(Kantoi la... dah nama pon sama...). Apa nak buat semua sibuk dan dah penuh jadual. Cari S/U last2 SUK la yg ada. Mudah, Die boleh balik kampung pon..ahaha

Meriah, ceria dan ibubapa menunjukkan keceriaan serta kefahaman mereka keatas PASTI. ini ditambahkan lagi dengan ucapan dari pengurus yang mengetahui kelemahan diperingkat permulaan PASTI As-Syifa' ini. Alhamdulillah cikgu jaafar cover lagi dengan keperluan serta peranan beliau dalam PAS kawasan untuk PASTI.

Ini ditambahkan lagi ucapan abg saya yang menberi input berguna berkenaan PASTI. Bukan mudah nak memahami orang yang pelbagai peringkat ni. Bila dalam PAS asik sibuk kat gunkan budak untuk politik sedangkan salah satu usaha PAS bagi menunjukkan pada kerajaan cara pendidikan yang sebenar dan perlu diberikan pada anak-anak Malaysia...

Point terakhir, sampai bila akan saya menjadi pengerusi majlis bidan terjun ye? Dah la tak de org komen. Tak ok ke KO saya pon tak tau. Hanya sekadar belajar sendiri tanpa guide. Inilah kehidupan saya mencari arah sendiri... Rasanya kali k5 atau k6 jd pengerusi majlis. Malas nak igt dah..huhuh ok cabut...

Ni je yang datang, ni la yang buat persembahan

Pengerusi majlis ni kata dalam hati, hantam sajala..
apa yang keluar dlm kepala sebut...

visual kreatif dr tukang amik gamba...

Read More
Posted by Al-Hariz on

Assalamualaikum...
Hari ini banyak perkara mengganggu fikiran...
satu demi perkara dtg dan perlu diselesaikan...
Mood kurang rajin hari ni.
Apa kes?
waduh, ni yg berat dan membebankan.
Segala persoalan datang satu persatu.
Ada yg melibatkan meting tidak tercatit dalam nota
timbul persoalan dan tanya org itu dan ini.


Konflik....

Ya, telah datang konflik pegurusan diri. Ah, tidak satu yg membebankan. Peperiksaan setara PASTI minggu ni, surat kawasan kene buat ke? waduh, isinya? sepatutnya cawangan kerana lebih detail dan surat pon atas nama orang perseorangan. Coming soon perkeliling, berkenaan hal PASTI kawasan dan minit meting? Ayat "sepatutnya" telah keluar dari minda saya...

Ada lagi perancangan dana PASTI yang masih tertangguh... masa-masa... wahai masa hadirlah lebih jam sikit... mudah boleh uruskan hal-hal yang lain... namun, itu tidak akan merubah apa-apa... Cos untuk baju sukan tak dapat lagi, mana listnya wahai org yang diminta beri & cari. contact person untuk beg kanak-kanak tak dapat lg, mana wahai sahabat? AJK kawasan PASTI 5 org bagaimana agihan tugas...???? Mana taknya, masing2 pegang lebih dari 3 jawatan.

Belum lagi meting last coll malam ni. Sdgkan ada projek dgn abg man nak diuruskan. tidak...
belum lagi soal >>>> yg datang mengganggu sepanjang masa. Sepatutnya setel tapi mungkin persoalan yg ingin ditanya terbantut dek atas permintaan. Saya turuti.... Harap emosi stabil... banyakkan berdoa.. kan dah diajar doanya(memujuk diri)...

Belum lagi konvokesyen PASTI cawangan 14 haribulan ni... ah... tidak... sapa nak tlg??? Kak lang tolong den.... Tapi kesian, kak ipar ku sekarang ni akan cepat penat bila banyak jalan sebab dah ada ++++... yea yea... Hujung minggu ni ada jemputan PASTI Al-Khauthar Kota Kemuning. Sy sbgi S/u PASTI kawasan dijemput... Nasib baik malam, namun mcm saya larat je... Sapa nak pi dengan saya... Ryne ada kot.... Peneman....

Sebelum tu, sabtunya walimah membe sepetaman, abg hafiz. Dulu ajak die main futsal sana sini la jugak, akhirnya kawin juga die... Berkali-kali die tanya bila jumpa 6 Nov ni ada tak?.. hohoh.. Saya jawab insyaAllah akan ku bantu masa walimah mu bro..(ayat otai..)

wah, banyak lagi aktiviti, dalam seminggu akan ada la panggilan jika tidak berkaitan pasti panggilan membantu. Harapan saya agar, adanya pemuda2 baru bersama hadir membantu pejuangan di peringkat cawangan andalas... tidak kira masjid, surau, PeBT dan Jemaah.

Pemulihan...

Sungguh sukar hendak dilalui namun saya kene cepat memperbetulkannya...
Hurm.. apa ye cara2nya? Nasyid?(Sedap lg tak sore den? hohoh)... Main darbukah? best... tp tengah belajar lg.. sikit2 blh la kasi biasa main. Lain? Mengaji boleh...
Baca buku boleh...(ha, yang ni kantoi, lama dah tak buka buku yg tak habis2 dibaca...)

Kot sebenarnya banyak je cara pemulihan boleh dilakukan. Akan tetapi masa je kurang... Paling simpel pi keluar rumah petang2 amik udara... Tambahan sambil dukung anak buah..(syifa' ok lg, kot dukung auni yg dah berat, patah lengan den...hohoho)

Huh! papa pon, Ayuh MOHD AL-HARIZ BIN ADZHAN anda boleh..."boleh la sgt... yokyok je..."ayat penghasut(sapa pula penghasut ni)... Mari lontarkan keluhan anda ke parit tepi dewan sukan(sungai takde, yg terdekat jauh).

Perjalanan anda masih jauh, bangkitlah memecu transformasi Jihad (Bukan ETP ye... itu bangang punya pemimpin. tahap gaban bin dewa bangangnya).
Igtlah janji2 ALLAH...
Yakinlah dengan ALLAH...
Yakin lah dengan pertolongan ALLAH
ALLAH yang satu dan berkuasa...

Mati itu PASTI...
Tapi berusahalah mengejar CINTANYA...
Berusahalah mengejar REDHANYA...
Kerana dihadapan itu perhentian syurga yang hakiki...
(semangat lagu Bingkat kehidupan kembali mengalir....)
(tapi lagu bebaskan palestin best juga....)

tiada apa yg boleh dilakukan jika hanya bersedih dan terus bersedih, kerana kesedihan it pasti akan datang sentiasa (Ala, mcm tak biasa menghadapi kesedihan, bukan dah biasake?) Simpan dan perkemaskan diri... Mari... Transformasi Jihad...

Read More
Posted by Al-Hariz on Tuesday, November 2, 2010

Assalamualaikum... Lama juga tak menulis disini. Nak kata sibuk tak la sibuk namun adakalanya masa itu digunakan untuk rehat seketika. Mungkin dek kerana beberapa urusan yang tidak selesai dan meletihkan apabila memikirkannya. Namun itulah cabaran hidup ia cukup kompleks bagi manusia dan perlu tempuhi. Berbeza dengan kompleks membeli belah atau bangunan kompleks yg manusia rancangkan. Mungkin juga kompleks kemudahan untuk beruzlah seperti dinyatakan dalam komen sorang adik baru-baru ini.

Dalam topik ini sedikit perkongsian melalui pendapat sendiri. Ini kerana bebanan yang ada perlu diseimbangkan. Sama seperti pemasalahan diri dan lain-lain hal. Sebagai contoh jawatan yang di pegang hendaklah di tanamkan dalam diri adalah sementara. Amanah tetap amanah dan jalankan selagi kita mampu memikulnya serta lakukan dengan ikhlas hati. Walaupon jawatan itu kita pengangnya dalam satu tempoh yang lama. Jadi bila tiba masanya kita lepaskanlah dengan hati terbuka demi peningkatan kualiti sesuatu organisasi. Cakap memang senang, tapi bila kene pada kita amacam, sanggup? huhuhu.. Itulah yang saya risaukan juga dikala memegang jawatan-jawatan ini. Harap jika menimpa pada saya dapat saya lepaskanya dengan rela hati walaupon susah senangnya dahulu kita hadapi. Namun itu proses hidup dan keseimbangan sesuatu organisasi perlu diutamakan mengikut arus semasa

Alhamdulillah kekecewaan dalam segala hal telah dilalui dan mungkin hanya sedikit. Namun harap itu boleh menjadi peringatan buat diri sendiri. Ini kerana tidak menjadi 1 masalah jika adakalanya saya dilupakan oleh rakan-rakan dalam rancangan mereka. Alhamdulillah tidak mengapa kerana adanya perkara lain saya fikir boleh lakukan bg mengisi kekosongan itu. Disitu saya cube seimbangkan perasaan bersama rakan-rakan dengan apa yg saya ada. Kesedihan diabaikan tidak membawa apa-apa makna. Kerana itu akan mendatangkan penyakit Rohani pada saya serta boleh menimbulkan stres secara tak langsung. Keseimbangan perasaan...

Namun dala hal pemasalahan dalam diri ini juga perlu ditekankan kerana banyak diantara kita mengalami tekanan tidak kira kerja, perasaan, keluarga, sekeliling dan lain-lain. Bayangkan satu pengalaman ngeri yang anda alami berkemungkinan menjadi igauan anda dalam hidup. Cube fikirkan pengalaman2 yang lalu menjadikan anda takut atau fobia dalam 1 perkara. Tidak kiralah jika perkara itu mungkin tidak terjadi pada kita tetapi pada org sekeliling kita. Jika berlaku pon hanya ada tetapi tidak seteruk mana. Perkara ini jika tidak diseimbangkan dengan baik akan memakan diri sendiri bila tiba sesuatu perkara yang berkaitan. Sedangkan anda tidak tahu nasib anda berkemungkinan baik.

Cakap memang senang, kita belum kena belum tentu... Tapi ada perkara yg saya tulis diatas ada saya lalui dan sedang lalui. Namun saya teruskan juga melalui hidup ini demi redha Allah. Setiap manusia berbeza perjalanan serta permasalahan dalam diri mereka. Jadi usah kita ragu, teruskan perkara yg baik. Jadikan setiap yang tragis itu sebagai pringatan "precaution"(ceh pki B.I pula) buat diri kita. Disitulah keseimbangan boleh kita capai. Bayangkan tidak semua org menerima nasib yang baik. Sebagai contoh related, Bapa seorg pejuang Islam atau alim ulama' ada juga anaknya tak menjadi seperti mereka atau mungkin lebih teruk. Manakah silapnya yang mereka juga telah sedaya upaya membentuknya.

Jgn salahkan Allah, kerana Allah lebih mengetahui apa yang kita tidak tahu. Mungkin Allah ingin beri satu nikmat pada umatnya. Saya juga tidak dpt bayangkan jika pkr itu menimpa saya. Akan tetapi langkah berjaga-jaga yang seimbang perlu bagi melalui kehidupan akan datang. Ini sedikit coretan buat diri saya. Dalam pada ini juga terdapat tekanan yng saya cube seimbangkan. Seelok2nya jangan marah... Saya berusaha tidak marah... Supaya syaitan tidak mengalir dalam darah marah saya... InsyaAllah.

Itu sahaja, hayati doa dibawah bat amalan kita semua... Amin...


"Ya Allah, ya Tuhan kami, kurniakanlah kami rahmat disisi-MU & berilah petunjuk kepada kami dalam urusan kami dengan segala petunjuk. Mudahkanlah urusan kami ya Allah, permudahkanlah jgn sulitkan kerana Engkaulah yang Maha Memudahkan, segala yg susah adalah mudah bagi-M, Ya Allah, sempurnakanlah dgn segala kebaikan dengan rahmat-Mu"

Read More
Posted by Al-Hariz on

Baru td publish satu perkara merepek ni dah publist 1 lagi.Baru datang idealah. Tp tak best la ada beberapa blog ni telah di privatekan. Mungkin dah mula segan tu yang private. Hohoho, tu yang malas tlis lebey2 kat blog ni. Hohohoho... Tak pe, org dah tak bg buat tak pe la die tulis tuk sendiri. Semoga itu memberi keselesaan pada die.

Masuk topik marah. Dari tekanan yg ada kita Marah boleh hadir sekejap sahaja. Semua orang boleh terkene penyakit ini. Lagi-lagi bila kita berasa tertekan dengan pelbagai masalah yang dihidapi (saya pon termasuk ni, kene hati2..) tak kiralah dari sudut keewangan ke, masalah diri ke, masalah persekitaran dan mcm2 lagi. Itu belum lg kepenatan lepas kerja kemudian di soal dengan macam2 perkara bila balik rumah. Ada juga akan marah bila diganggu tido, semasa fokus sesuatu kerja dan sebagainya.

Namun disini bukanlah nak bincangkan apa pon sedikit je. Sedikit hadis dati riwayat al-Bukhari dan Muslim rujukan Kitab Bad' al-Khalaq hadis ke 3281:
ان الشيطان يجرى من الانسان مجرى الدم
"sesungguhnya syaitan berlari pada anak Adam mengikut aliran darah"

Wah, tu yang bila marah atau mengamuk je macam2 boleh jadi. Tengok sahajalah macam2 kes bila marah hasil dari cemburu, tidak dapat kawal perasaan jadi la tragedi berdarah. semuanya hasil dari Marah. Eh, mcm ada link pula, mARAH & dARAH. Arah di belakangnya tu mungkin disignifikasikan dengan ARAH aliran atau mengarah. Jadi kenelah pandai mengawal Marah supaya kita tidak mudah terasuk oleh syaitan. ada bermacam caria nak kawal. Tapi ini sahaja perkongsian saya. Sedikit input yg saya belajar. Bersama-samalah kita bermuhasabah keatas diri masing masing termasuk saya yg menulis ni... sekian...


Read More
Posted by Al-Hariz on Tuesday, October 19, 2010
0 comments
categories: | | edit post

Assalamualaikum semua pembaca sekalian. Tiada apa mampu dinukilkan buat masa ini walaupon pada umumnya hendak nukilkan sesuatu yang mungkin pengisian menarik. Akan tetapi idea dah lari tak terkejar. Untuk mengelakkan kosong dan tak diupdate saya tulis la sedikit bg mengisi ms yg ada disamping melepaskan sedikit tekanan perasaan(aik, mcm mn la blh tertekan pula ni..haha)

Tidak tahu tajuknya adalah mencari jawapan dimana saya tidak tahu jawapannya dan penyelesaiannya. Banyak klu nak diikutkan tapi tidak semua dapat dinukilkan disini kerana ada juga berunsurkan peribadi dan agak segan tuk di kisahkan dlm paparan umum. Namun penat je yg datang dalam mencari jawapannya. Tapi tak la juga nak cerita masalah disini. mungkin cerita. Datang 1 masalah melibatkan pengurusan, diri terfikir sejauh mana hebat sy mengurus sedangkan saya hanya mengikut manual yang ada. Tgk la yg mana ada buku manual tersendiri mudah diikuti. Tapi pengalaman yg ada hanyalah meguruskan kelas selama 6 sem. Itu pon menjanjikan 1001 kerenah dan tekanan yg adakalanya boleh meng"short circuit"kan "litar" dalam kepala. Adalah juga pengalaman jadi event team.

Alhamdulillah satu demi satu masalah dapat diselesaikan dengan melalui apa yg kita tidak tahu. Mencari jawapan dengan bermasyarakar, memerhati dan menganalisis maklumat yg ada untuk kegunaan diri sendiri. Ada juga eksperimentasi yg dilakukan. Sebab itulah adakalanya kata2 memainkan peranan dalam apa jua perkara. Maaf la mereka yg tersakit hati. Adakalanya kata2 ini perlu digunakan dengan baik mengikut keadaan, situasi, orang dan masa. Tidak semuanya sama. Mana mungkin marah kita boleh menggunakan nada yg rendah. Entahlah, saya pon tidak tahu apa yg berlaku. Konflik satu demi satu cukup melemahkan diri. Lupe, datang balik, dah lupe dtg balik. Lemah sungguh diri ini menghadapinya. Tapi tidak tahu mana hendak luahkannya. Buat ms ni dgn Allah sahajalah. Zikir dan istghfar pengubat yang laris, formula dr tidak tahu.

Menuntut ilmu dapat saya rasakan satu ketenangan dan banyak merungkai tidak tahu ini. Namun tidak semua jawapan dapat dalam sekelip mata. Perlu diusahakan dengan pelbagai cara. Saya harap dapat 1 masa untuk mencari ketenangan seketika bagi merehatkan minda dan rehat secukupnya. Adakalanya terfikir, jika dalam rehat itu tiba2 saya berada dialam lain, selesaikan masalah itu? Ada yang selesai ada yg berpindah beban pada org lain. Mungkin masalah itu tidak difikirkan selepas mati. Namun, amal dan redha Allah saya perlukan dalam semua yg saya lakukan. Cukupkah amal saya? Allah redha semua yg sy buat didunia ini? Bukan Syurga matlamatnya, Redha Allah yg mencapaikan kita ke syurga.

"Sabarlah wahai diriku, sabarlah, wahai hatiku, sabarlah wahai jiwa ku, sabarlah wahai perasaan ku, sabarlah wahai emosi ku, sabarlah akalku, sabarlah wahai anggota badanku, kerana nikmatnya bukan sekarang tetapi DISANA... " Bila? Saya Tidak tahu. Teruskan bersama saya berjuang dan bersabar. Bersama kita nagis dan rintih bagi melepaskan sedikit keluhan. Semoga Kita bermuhasabah dan istiqamah dalam mencari redha Allah.

Sedikit rintihan yg tidak tahu mengapa...

Read More
Posted by Al-Hariz on

Alhamdulillah syukur pada ALLAH saya dibangkitkan hari ini dalam meneruskan hidup berjuang dijalan Allah. InsyaAllah harap saya dapat istiqamah dalam berjuang demi kebangkitan Islam. Entry kali ini hanyalah satu provokasi yang saya lemparkan bagi melepaskan kekusutan minda.

Tidak semua orang boleh memendam segala permasalahan yang ada dengan umum. dan tidak semuanya juga seseorg itu boleh melepaskan dengan sepenuhnya. Begitulah saya tetap menyimpan beberapa rahsia mungkin sekadar kiasan bagi meringankan beban yang tersimpan. Mungkin org yang tertentu sahaja memahami situasi permasalahan yg tersimpan.

Tekanan demi tekanan hadir dalam diri dan konflik dalaman pon muncul. Jadi tidak mustahil akan terfikir macam-macam. Mungkin ada perkara yang memerlukan perancangan dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Namun selesai atau tidak tidak tahu lagi. Ada juga memerlukan masa dan tempoh yang tertentu dan kita tidak tahu bila jawapanya akan terjawab. Namun itulah satu ujian kesabaran bagi saya dalam mengharungi segalanya. Segala-galanya perlu pada pengawalan dari sifat termelenting tiba-tiba, termarah dan sebagainya. Itulah realitinya apabila seseorang marah atau mesti ada tindakan yang negetif. Namun sehingga kini saya masih tahan dan mengawal dengan mengambil beberapa tindakan positif. Ini semua telah diajarkan oleh Tuan Guru dalam kuliahnya. Alhamdulillah dengan berbekalkan bacaan doa ketenangan boleh diperolehi. Inilah salah satu cara saya mengatasinya iaitu think positive!!!

Namun, rintihan akan tetap berlaku. Dimana rintihan ingin saya lepaskan? wah, sukar nak menceritakan pada org kerana tak kita tidak rasa ada org yang boleh dipercayakan(buat masa ini la....) Adakalanya kita terpaksa jadi ego sebab malu menceritakan. Mungkin juga saya boleh mengambil inisiatif dengan mengatakan mungkin mereka ada permasalahan yang lebih hebat dari saya dan permasalahan saya kecil sahaja dan cuma perlu belajar. Hahaha, jadi saya belajar mengatasinya. Walau sukar, itulah cabaran hidup yang perlu saya tempuhi untuk menjadi matang (ceh mempositifkan diri balik). Matang??? jeng2... itulah kehidupan. Cara kedua menceritakan pada org ini agak perlu berhati-hati bagi saya. Ada je orgnya bergantng pada keadaan jika saya amat memerlukannya...hehehe(boleh pula ku menceriakan diri dalam ini)

Namun setiap tekanan itu saya tetap cuba uruskan dengan berkelana dengan sahabat-sahabat yang ada adakalanya ketenangan itu diperolehi namun ada juga bertambah..ahahah. Tentang apa? hurm, biasalah, tapi isu-isu itu dapat diatasi. Pandai-pandailah mengawal situasi... Dalam pada itu juga ada juga cara-cara sampingan saya boleh buat untuk atasinya. Namun diri ini tetap memerlukan ketenangan yang abadi. Boleh je, mati jawapannya... Mati memang menyelesaikan masalah kita tetapi masalah itu akan berpindah pada org lain yg berkaitan. Yang mati manalah nak setelkan masalah, kot hidup balik pengsan org yang hidup...hahah. Jadi dalam segala hal, kita mengadulah pada Allah, rintihlah pada Allah. Kerana setiap rintihan itu akan Allah dengar. Setiap permintaan itu akan Allah dengar. Namun penyelesaianya tidak serta merta. Ia memerlukan SABAR. itulah kata kunci dalam segala hal.

Jadi saya perlu sabar dalam menanti Jawapan ata kaedah penyelesaian dari Allah. Sabar, sabar, sabar... InsyaAllah ada nikmat dari sabar itu yang akan saya perolehi.

"Ya ALLAH berikanlah saya kekuatan, kesabaran dan ketabahan dalam mengharungi hidup ini. Jadikanlah saya org yang bersyukur...(ameen...)

Read More
Posted by Al-Hariz on Wednesday, October 6, 2010




Alhamdulillah dapat saya meneruskan penulisan pada kali ini. Ini mungkin penulisan yang paling ringkas yang dapat saya nukilkan. Masa memang terhad bagai saya disulitkan lagi sikap dan idea yang datang dan pergi. Wahai pembaca sekalian, Ingitkah kita doa doatas? Ia adalah terjemahan doa yang kita baca selepas rakaat ke-20 Solat Sunat Tarawih disepanjang bulan Ramadhan. Terdetik dalam diri saya menjadikan doa ini sebagai topik dalam blog kali ini apabila Imam bertugas malam itu membaca doa dengan bahasa melayu(terjemahan) berbanding kebanyakkan Imam lain yang selalunya baca dalam bahasa arab. Tetapi apa yang menyentuh jiwa saya maksudnya yang amat mendalam dan memberi 1001 makna. Mungkin blh jadi tak ternilai harganya...
Tersentuh jiwa saya apabila mendengar maksud doa yang dibacakan ini. memang sya tercari-cari maksud doa ini tetapi masa untuk ke Bandar Klang agak "sempit" lagi-lagi kesesakan lalaulintas akibat kerja menaik taraf jalan. Alang juga ada tanya jika ada maksud doa ini dirumah atau disurau(kot tak jumpa blhlah copy kat sini ye..). Akan tetapi jawapan tiada telah diberi dan barulah dapat di"scan" masa hujung Ramadhan. Itupon pinjam Imam Saijan(memang ini namanya jgn pelik) punya da...
Sebagai hamba-NYA kita banyak meminta sehingga setebal-tebal muka untuk mendapat pemberian Allah. Namun sejauh manakah penghayatan kita untuk kearah yang diminta.
Dalam Doa ini juga kita ada mengimpikan untuk mendapat minum telaga Nabi Muhammad sehinga diawalan dan akhir doa kita sentiasa mendoakan untuk nabi. Dalam doa ini juga kita ingin menikmati keindahan syurga dan rahmat Allah yang lain. Ini di catatkan juga dalam surah Al-Waqi'ah ayat 11-40 indahnya nikmat syurga bagi golongan yang bertuah. Sehingga dalam doa ini kita meminta kearah itu.
Namun dalam doa ini juga, sebelum kita sebagai hamba yang sentiasa meminta ini meminta nikmat tersebut, kita tidak lupe agar dikurnaikan Iman yang sempurna. Iman yang sempurna inilah yang membolehkan kita memperolehi segala nikmat yang ingin kita kecapi diakhirat kelak. Oleh itu dalam bulan Ramadhan inilah manusia perlu melalui tarbiah yang khusus bagi menghadapi bulan-bulan yang lain.
Iman dikuatkan dengan amalan harian, Iman dibajai dengan zikir, selawat, tahmid dan bacaan Al-Quran. Iman ditingkatkan dengan ibadah tambahan yang lain seperti Qiamullailil. Semuanya atas 1 sifat taqwa yang dipupuk demi mencari redha Allah. Taqwa inilah membentuk Iman dalam diri. Ketahuilah Asmaul Husna Allah amatlah tinggi dan Agung buat mereka yang menghayatinya.
Ramadhan telah berakhir, kini sejauh mana tarbiah ramadhan kita? Dimana rajinnya kita dulu dalam beribadah, solat sunnat berjamaah, membaca Al-Quran dan lain-lain? Mari kita hayati kembali, layakkan kita minum telaga Nabi semasa di padang masyar sedangkan kita balik pada perangai lama kita dengan kurang berselawat ke atas Nabi Muhammad kita. Dimanakah zikir-zikir kita, sebutan kalimah-kalimah Al-Quran yang kita telah tukarkan pada mengeji, mengata mengumpat dan macam-macam lagi.
Layakkah kita menerima syafaat Nabi sedangkan kita tidak patuh pada ajaran yang dibawa oleh Baginda. Yang indah seperti kawin dan poligami ingin dituruti tetapi adil, serta hidup bersyariat serta sunnatullah diabaikan. Ingin orang hormati kita sebagai pemimpin tetapi layakkah kita sebagai pemimpin yang menjalankan perintah Allah sepenuhnya? Inginkan pasangan yang terbaik, adakah kita mendidik diri kita yang terbaik? Itulah perumpamaan yang terbaik.
Digambarkan syurga yang indah menjadikan kita ingin merasainya. Namun syurga dunia yang di kejar dan bukan syurga Akhirat. Ingin merasai kehidupan tanpa batasan di Syurga Allah, tp kita hidup tiada batasan di syurga dunia. Ingin makanan dan minuman yang enak yang tiada batasan di Syurga Allah tapi di dunia kita tidak pernah berpantang dengan larangan Allah.(pantang tak langgar je kot).
Ingin makan daging burung panggang yang terus tersedia dalam sekelip mata didepan mata, tetapi makanan yang halal tak dijaga semasa didunia.
Ingin bersama bidadari dan bidadara syurga yang mempersona bak permata yang dijaga, akan tetapi maruah diri, keluarga tidak dipelihara.
Pandang cermin dan lihatlah wajah kita sendiri. Muhasabah buat diri saya dan pembaca yang ingin merasai nikmat syurga. Akan tetapi adakah kita buat semuanya untuk mendapat redha Allah? Kerana dengan redha Allah kita akan kecapi syurga yang abadi.
Mari sama-sama kita hayati, carilah redha Allah. Hiduplah dengan redha Allah dengan berusaha sempurnakan diri dengan Islam. Manusia perlu mencari kesempurnaan hidup dengan Islam kerana disitu adanya Allah.
Lakukanlah setiap perbuatan Lillahi Taala kerana ia ibadah. Hidup kita didunia ini akan menemukan kita 2 persimpangan Allah iaitu antara Redha dengan tidak.

Read More
Posted by Al-Hariz on Friday, September 17, 2010

Hari ini macam nak post entry lebih sikit.hohohoh... Kasih bersih sikit blog ni yang bersawang lama. Ramai yang tanya dan minta update sehingga semalam pon ada yang siap bg cadangan lagi bagi mengemaskini blog yang ada. Nak kata jiwa penulis tak de lah sangat tetapi lebih kearah sedikit cerita yang mungkin bermanfaat. Mungkin sebagai pengisian sikit-sikit bagi mereka yang bosan. Yerlah, ilmiah punya pon tak terbaca, kot dlm blog semua ilmiah memanglah lagi la malas nak membaca.

Bulan puasa ini memang cabaran bagi saya dalam melaksanakan serta mengikuti aktiviti yang ada. Kalau dahulu komitmen saya hanyalah disurau sahaja(kira kampung la...) tapi kali ini telah meluas. Mungkin kerana pergaulan serta pertambahan kenalan yang sesuai menjadikan hidup saya bertambah kompleks dan padat seperti awal sistem komputer dicipta. Cuma sekarang ni masih belajar menyusun aktiviti dan segala yang ada agar menjadi laptop yang ada dipasaran sekarang. Erk, jgn salah faham, susun jadual dan kesibukan yang ada. Kot susun diri, bukan manusia la den...hohoho.

Alhamdulillah dibulan sya'aban disiang hari keja malam ada macam-macam program dan aktiviti. Kot tak dulu hanya memenuhi jemputan kenduri di kawasan rumah ni. Tapi sekarang banyak yang kene rejet, tu pon nasib baik tulis kat papan putih surau je dan bawahnya ada tulis "semua jemaah dijemput hadir". Kot time tu den pi surau solat konolah hadir yo?hahah. Kira ok la tu pon blh tingtong lagi tp klu jemputan terus dari tuannya garu kepalo den. Akhir syaaban hari tu ada jua tlg 3i group buat kerja mengkaji penduduk dan sekarang ni dah disenaraikan dalam warga dah. Hohoho.. Tak pa, lagi pon bidang tugasnya tidak lari dalam dakwah dan tarbiah. Itu yang malam je dah takde masa untuk isi apa-apa meting.. Sori la geng...

Bila fikirkan tentang orang kata sibuk, memang saya sibuk dan akan mensibukkan diri jika diberikan. Faedahnya ada, kot baca buku ustaz hasrizal boleh melepaskan diri dari berfikir ttg hal perasaan atau ingin memiliki. Kot bagi saya pon sama cuma konsep ketenagan itu kita boleh juga perolehi. Kerana tiap apa yang dilakukan jika niat kerana Allah adalah ibadah. Alhamdulillah, senang hati dan seronok saya lakukan. Ini juga mungkin cabaran dan dugaan saya menghadapi beberapa situasi yang memang menguja diri saya. Sampaikan ada seorang guru PASTI (yang dah berhenti) bertanya pada seorang AJK ni apa sy buat sebenarnya asik sibuk je memanjang. Saya pon pelik, apa yg die susah hati sgt sdgkan pegurusan PASTI ini bukanlah saya serah pada die.

Siap ada juga yang kata sibuk macam YB apalah yang dibuatnya. Buat masa ni buk dairi tu menjadi rujukan penting dalam apa2 program. Aduh kesian juga klu apa2hal mereka bergantung dengan saya.hohoh. Masuk cerita balik. Klu dulu hanya buke kat surau sorang-sorang selama 29 hari (hari pertama wajib dirumah), atau buke ramai-ramai bila ada iftar. Tapi kali ni berubah berbuke puasa dipelbagai lokasi... . Hahah, yang terbaru jauh... nun disana.. storynya taktahu bila nak karang... Klu dulu biasa sahur dirumah, tahun ini juga saya menghijrahkan diri buke ditempat lain. Ha, sapa lagi ye nak jemput berbuke puasa? Sila bagitau tapi jadual kn tengok dulu la supaya tugas yang sy dah janji tak menghalang. Hohoho... ni pon ada dgr diminta ikut ke 1 meeting tp tak comfirm lagi masanya dan lokasi. Saya jd org penting pula ke? huhu. Melibatkan perbincangan dengan org penting, diri ni terasa kerdil pula sebab macam tak layak je. hohoho...

Kali ni juga saya merasai keletihan yang teramat. Gabungan beberapa tugas 2 hari ditambah dengan balik dalam cuaca hujan menjadikan saya lembik dan keletihan berganda. Sampaikan terlelap bangun 10mint sebelum berbuke macam bangun sahur. Makan masuk tak masuk je.hohoho. Tapi sehingga kini, Alhamdulillah seronok tetap seronok dalam menjalani ibadah puasa ini. Walaupon ada terasa tekanan yang amat sangat dalam meguruskan hal-hal berkaitan
dan mencari kesamaan... Hohoho.. setakat ini jelah den tulis. Rasa mamai macam terasa. Kot sapa pening baca buat2 paham je la..ahaha..
sekian..

Read More
Posted by Al-Hariz on Wednesday, August 18, 2010
2 comments
categories: | | edit post

Selamat Sejahtera pada semua. Alhamdulillah, syukur pada Allah S.W.T diatas limpah rahmat dan kurnianya dapat saya menulis atau mencoret sesuatu pada blog saya yang agak lama tak bersentuh. Maaf buat pembaca yang menanti dan mengikuti perkembangan blog yang tak seberapa ini. Saya hanyalah insan yang lemah yang masih belajar dan masih mencari ilmu dan pengalaman dalam hidup ini demi mendekatkan diri dengan Allah serta mencari redhaNYA.

Pernah dahulu dalam perbincangan sesama pemuda dalam mencari kembali jemaah yang dahulunya pernah bersama di kampun untuk terus bersama dalam masyarakat. Begitu juga semasa rehlah USKAM yang lepas ada dibangkitkan tentang dimana perginya mahasiswa selepas grad? Adakah hilang diculik? Mungkin ya diculik oleh majikan yang menawarkan pekerjaan dengan gaji yang lumayan. Mungkin Lebih berminat sendirian di ceruk Malaysia dengan menjalankan aktiviti tersendiri. Mungkin menghadapi beberapa tekanan yang lain dalam kehidupan.

Beban yang terus berjuang

Disini saya ingin melontarkan satu pandangan mungkin ianya kebetulan atau boleh difikirkan wajar. Sesiapa sahaja boleh melontarkan idea dan protes terhadap apa yang dinyatakan dalam laman blog ini. Namun inilah yang timbul bagi mereka yang meneruskan perjuangan tanpa rasa jemu. Dengan itu bertambahlah beban-beban jawatan kerana tiada siapa yang ada untuk memikul tanggungjawab yang diberi. Jawatan yang hadir satu persatu mengibaratkan kita mengangkat beberapa bungkusan beras 10kg dengan sebungkus beras=1 jawatan (Patah tulang den). laratkah kita memegang 10 jawatan dalam 1 penggal yang sama?

Ini akan berlaku lebih serius apabila menangnya kita dalam satu tampuk pemerintahan. Demi menjayakan misi permuafakatan yang ada, ada yang sanggup juga memikul segala jawatan yang ditawarkan. Ada juga yang menolak dan ada juga yang dapat jawatan hilang tah kemana dengan mesyuarat pon tidak hadir dengan satu jangka masa yang panjang dan sepi. Perkara ini juga saya hadapi namun sampai masanya saya perlu tekan butang "pause" sebentar dan berfikir. Kemudian jawapan "stop" akan dikeluarkan apabila memikir keadaan diri. Sapa yang larat dan mampu pikul tugas dan jawatan yang banyak, sila meneruskan perjuangan itu, bagi yang tidak larat, pandai-pandailah anda menolaknya.

Segala jawatan yang ada ini tidak kurang darinya perlu menghadiri meeting bagi mendapatkan info serta beberapa perbincangan yang perlu bagi sesuatu organisasi. Dalam setiap organisasi juga perlunya aktiviti bagi menghidupkan pertubuhan tersebut. Tidak mungkin program yang diatur hanya setahun sekali, mesti ada program-program lain yang menyusul. Bayangkan beban mereka yang memegang lebih dari 1 jawatan. Bagaimanakan kehidupan mereka? Tekanan mesti ada dalam mencari kawan membantu menjayakan misi dan visi

Sebab dan Kemungkianannya

Ini dapat saya lihat pada pengalaman saya sendiri dan juga apa yang telah saya lalui. Lumrah fitrah manusia yang ada juga diantara mereka inginkan kehidupan peribadi mereka sendiri. Disitu mungkin ada diantara mereka tidak mahu terlibat sama selepas keluar universiti. Bebas, bebas dan bebas dari kehidupan yang sesak, semakin sesak dan menyesakkan dalam diri mereka. Kerana mereka tak perlu bersusah payah dan berhempas pulas dalam hal jemaah. Kesilapan itulah yang menghancurkan diri mereka sendiri kerana pahala yang terpampang didepan mata di biarkan begitu sahaja. Kerana mereka lupa tugas mereka sebagai Khalifah

Kaitan kerja atau duit mungkin diantara sebab yang ada iaitu bagi menampung hidup mereka yang sedang mereka lalui dan rancangan hidup yang akan datang. Mereka juga ada perasaan dan ingin bekeluarga. Dalam pada itu juga tidak dapat dinafikan mereka yang membuat pinjaman PTPTN yang telah membebankan mereka. Yerlah, kerajaan punya tetapi, kerajaan tidak pula bantu mereka. Nak cakap macam mana, masing-masing fikirlah sendiri pro & kon nya. Terseksa je nak bayar balik. Bagi yang bernasib baik dapat biasiswa Alhamdulillah, bg yang tidak fikir la sendiri jawabnya.Bagi mereka yang sudah berkeluarga pula perlu memastikan keadaan ekonomi keluarga. Keperluan rumah, bayar kereta, rumah, makan isteri dan anak dan lain-lain. Itu belum lagi infak sedekah secara tidak langsung dalam menjalankan perjuangan persatuan mereka.

Sikap diantara kita pemimpin yang dah tertekan kerana kekurangan "geng" yang nak memperjuangkan Islam itu kurang. Kot ada pon sokong je nak jalankan org yang sama juga. Bila sahabat yang nak bersama menjalankannya bersama kurang komitmen jadilah 1 org je yang buat keje. Sehingga apabila jumpa geng baru diajak bersama untuk membantu tetapi "dipush" terus menerus? Dengan satu jawatan tambah lagi satu jawatan dan tambah-tambah sehingga die pula turut mengikut jejak yang sama. Kemudiannya hadir la sifat fobia untuk berpersatuan dalam diri "org baru" ini kerana beban yang dirasai terlampau tinggi silap haribulan hilang terus.

Tidak mudah bagi seseorg yang aktif dalam persatuan dikampus boleh biasa dengan persatuan luar. Jadi penglibatan diri para pelajar dangan masyarakat perlu dalam mempelajari liku-liku hidup bermasyarakat. Ini kerana ragamnya yang berbeza didalam kampus serta masyarakat. Tekanannya juga berbeza dengan situasi yang lain dimana dalam kampus hanya melibatkan sesama pelajar yang beza umur tidak jauh. Tetapi bila keluar kampus dan dalam jemaah atau masyarakat risiko mereka dapat rasakan tinggi. Antaranya tugas, pengharapan pimpinan tertinggi, ragam pemimpin, sikap ego orang atasan ketidaksefahaman dan lain-lain. Sebab itulah kita dapat lihat diawal tahun selepas pilihan ramai dan lama kelamaan bilangan kehadiran mengecil.

Sebahagian peyelesaiannya

Setiap persatuan perlu pada bilangan kehadiran dan pimpinan perlu mencari kaedah penyelesaian dalam menambahkan ahli. Kaedah rapat dan bersama belia boleh diamalkan dan pada masa yang sama no telefon serta nama diambil sebagai rekod. Penerangan program dan perancangan pada masa akan datang perlu dalam meningkatkan minat belia. Seelok-eloknya setiap aktiviti yang dijalankan oleh persatuan di sebarkan pada mereka melalui email atau sms. Boleh atau tidak, cuba amalkan, saya rasa boleh di terima kerana ini kaedah yang biasa digunakan.

Ketua perlu faham pesaikologi org yang kita hendak beri jawatan. Tidak boleh dalam masa yang singkat kita push untuk banyak jawatan takut timbul rasa beban pada dirinya sehingga die tidak mampu utk melakukan semua tugas tersebut. Antara sebabnya mungkin keadaan dirinya yang bekerja dan perlu fokus pada yang utama. Disitu belia tersebut akan "lari" meninggalkan kita keseorangan. Jika boleh kita pujuk dan tanya dahulu kemampuan die dan minat. Disitu perlahan-lahan kita tengok kebolehan dan membiarkan die biasa dengan tugas yang diberi.

Dalam masa yang sama juga kita pastikan die sentiasa bersama kita. Minat dalam menjalankan tugas perlu ada tidak kira jawatan dalam persatuan, AJK, Biro, Lajnah dan AJK dalam aktiviti yang hendak dilakukan. Hal ini samalah kita makan nasi atau menyuapkan anak kecil makan. adakah kita sumbat sahaja? belum abis dalam mulut disumbat, sehingga tercekik.. Mati dibuatnya. Kita pon klu kene mmg tercekik. Bayangkan jika makanan itu tidak lalu untuk dimasukkan kedalam tekak kita. Mungkin blh muntah. Memang benar kita boleh buat sebab kita sudah biasa, tapi yang tak biasa boleh buat? lagi-lagi kurang minat...

Seruan saya pada mereka yang masih bergiat dalam persatuan Islam dalam mana-mana institusi, istiqamahkan diri anda dalam perjuangan. Kawal diri dalam berjamaah dan jangan terlampau meghukum orang lain kerana silap haribulan kita akan diuji. Tidak mustahil di kampus menegak amar makruf nahi mungkar bila keluar kampus atau sampai masanya kita jadi duri dalam daging. Kerja dakwa, tarbiah serta siasah perlulah seimbang dalam disegenap sudut. Ianya bukan sahaja mentarbiah atau menyebarkan dakwah pada orang lain tetapi mentarbiah serta dakwah diri sendiri.

Read More
Posted by Al-Hariz on

Alhamdulillah bersyukur pada Allah SWT kerana nikmat umur yang diberikan pada saya untuk sambung penceritaan kali ini. Walaupun gusi yang tak elok-elok sakitnya. Sakitnya sampai ke kepala. Hari tu bengkak dah buang lendirnya & surut bengkaknya tapi masih ada biji kecil ditepi pipi dekat gusi. Muke pon rasa sakit-sakit macam kebas di bahagian kanan iaitu bahagian gusi yang sakit. Ok, sambung cerita semasa di Kelantan. Esok paginya kami bangun dan solat subuh di Masjid biru yang berdekatan. Pagi tu ada sujud sejadah, rasa seronok timbul bila solat disitu. Lain feelnya lah, lagi-lagi bacaan imam yang memenag ada ala-ala sheikh(tp taktau sheikh mana).

Pagi tu kami bersiap untuk ke PUTIK untuk mendengar ucapan Dasar Tn. Presiden. Tapi sebelum tu kami pi sarapan di tempat yang sama. Pagi tu saya amik laksam tapi bila nak balik, bungkus ayam percik yang berharga RM3.50 iaitu kepak ayam 4 ketul kot. Pagitu yang saya tengok ada ayam bakar dan ikan bakar. Kak teah dah mengidam lama dah ikan bakar, dari hari Rabu lagi sibuk sebut ikan bakar... hahahaha... Air teh O la pilihan ku. Abang Aslam macam biasa borong la buah-buahan dan kuih muih tuk anak-anaknya. Yang dibawa Hadi dan fifi, yang lain tinggal di bilik begitu juga isteri cikgu roseman dan anak-anaknya. Selepas makan kami ke PUTIK dan sungguh payah mencari parking, last-last menapak jauh la kita... Siap letak kereta kami menapak la ke PUTIK, punyalah jauh... tapi abang aslam patak balik ke bilik kerana anaknya meragam la pula nak balik, hampa da kecewa abang aslam nak dengar ucapan dasar Tn. Presiden. Masa dia nak amik anak dan isterinya yang die dah drop kat PUTIK kami tumpang die la untuk ke ptik sebab menapak jauh..hohoho

Kami terus di PUTIK sehingga selesai ucapan dasar. Saya jalan-jalan sambil tu tengok apa yang ada di gerai jualan. Servay harga baju sekali ahahah... Beli kemudian. Dah selesai, kami pulang untuk siap solat jumaat. Lepas jumaat kami singgah pekena sup dan ABC sampaikan muslimat terfikir, "ai, lamanya diorang ni kat masjid, beriktikaf ke?"(lebih kurang la gambaranya ayat mereka) hehehe... Kemudian kami ke PUTIK petang tu untuk mendengar perbahasan lepas perbahasan masing-masing shoping la sikit... Ku membeli baju, cari gerai yang dah tau nak beli tak jumpa-jumpa lepas makan barulah jumpa(kena makan dulu la tu..). Abang aslam membeli baju yang bewarna hijau sahaja, baju koporat hijau, t-shirt hijau.. Semua hijau..hehehe. Kupiah dan ada juga baju untuk anak-anaknya. Kak niza pon beli juga baju muslimat kot.. tak perasan baju apa die beli. Hajat saya untuk membeli kupiah yang cantik sikit pon tercapai juga.. Wah mau hampir ke maghrib la. Menapak ke kereta je da azan maghrib masuk... Sampai bilik lepas solat jamak, badan terasa amat penat. kul 9 lebih saya sudah menyelubungkan diri dengan selimut(apa lagi, tido la...)

Sampaikan abang aslam kejut, tah mana tah die ajak, tapi saya lebih tertarik dengan "landing time" saya. Rupenya die ajak makan roti canai gear box da... tp klu saya tak pi pon, rasanya lebih enak tido dari makan..(memang malam tu belum makan lagi..) Tentatifnya malam tu kami tak kemana, konsert nasyid di tapak karnival tu pon kami tak pi. Hohoho.. Abg azmi, waie dan warga Nasyed.com ada jumpa mereka petang tu. Mereka sibuk memasang Sound system untuk program malam tu. Mereka ajak juga, tp dek kerana keenakkan tido, baik tido jer la... Esok paginya kami bangun dan pi solat subuh di Masjid. Rasa lega mungkin dek kerana tido awal tapi abg aslam entah jam berapa die tido. Subuh tu, kesian anak cikgu roseman die nak ikut tapi kami tak tau die nak ikut. Jadi tertinggal la dia... Sori ya dik...

Pagi itu kami semua bersiap untuk berangkat pula. Selesai kemas kami pon chekout dan bersarapan di bandar Kota Baharu. Hahaha... Pagi-pagi makan nasi lauk ayam bakar... Murah juga la siap air tapi harganye lupe... tapi tak sampai RM4 la. Kemudian kami ke Pasar siti khadijah dan kedai berdekatan dengan membeli apa yang nak dibeli. Abg aslam dan kak niza beli macam-macam la, makanan ada, manik-manik untuk baju ada. Abang & akak beli barang dapur...hehehe jadi sapa-sapa nak datang rumah mereka blh mai da...hehehe. Kami teruskan perjalanan setelah 2 jam di pasar tersebut ke pasir mas. Kawasan katak kuat lompat. Jalan-jalan je nak tgk macam mana rupe pasir mas ni... Berhenti di satu pasar disitu dan kami pekena ABC dulu kemudian saya ke kereta bersama abg aslam dan yang lain sambung jalan-jalan kot-kot ada yang berkenan... Mereka singgah beli rojak buah, say tumpang makan..heheh... da usai kami pon gerak pulang.. Selamat tinggal Kelantan...

Peh perjalanan pulang kami memang mencabar. Saya yang memandu dari awal sehingga sampai la kerumah. Mencabarnya sebab konvoi jadi seboleh-bolehnya tak jauh dari keta abg aslam. Dia siap mesej ayatnya "macam jalan-jalan kat pandamaran je" hahaha... mana taknya 50, 60, 70 km/j. Bila la nak sampai.. ada kereta bawa slow jap lori padahal jalan boleh laju 90km/j. Abg aslam lagi hebat dalam bab memotong. Saya follow je, org kata darah mude kene kawal...hohoho.. dah kawal da tu bila agak-agak ada ruang potong. Kena ingat orang yang tersayang ye?hehe. Yang tak bestnya dapat kereta pemandunya bengong orang nak pintas kereta die die pon nak pintas kereta depan. Bila kita tak pintas & nak biar die pintas keta depan ada ruang tak pula. Teragak-agak bikin panas hati saya. Last-last saya pintas kereta die dan kereta depan die walaupon abg & akak kat belakang, woi hati-hati... hohoho.. sompek... Time tu memang nekad hilang takutnya, tapi jantung ku berdegup laju selepas berjaya memotong sebab boleh dikatakan keadaan yang cemas la bagi penumpang... mesti depa rasa macam nak pegang stereng nak ketepi atau tekan brek.ahaha

Yang bertuahnya abg aslam, saya baru lepas pintas 1 keta die dah pintas 3 kenderaan siap lori sekali. Saya bawa klu rasa jarak tu ok, ku tekan la minyak.. tapi memang cepat abis minyak la klu bab memotong ni klu nak jimat jgn potong tapi lambat sampai la... Kami solat jamak zohor dan asar di erea Machang dan Maghrib dan isyak di kawasan selepas Gua Musang tak silap.(Malam jadi nak tgk & ingat semua harapanlah bagi saya..hehe). Itu pon berhenti makan petang di R&R erea Gua Musang dan sampai rumah jam 12.30 pagi tapi abg aslam die berhenti di tol lepas highway gombak tu nak tido. Katanya kul 3 pagi sampai...Kami teruskan perjalanan dan nak sampai umah cepat tuk tido. Alhamdulillah kami sampai dengan selamat. Tapi ada masa kat Highway karak tu ku terkejut bila tiba-tiba ada orang kata, " wei hati-hati". Last-last die istighfar, die mimpi kot, buat suspen driver je.Saya ingat apa la, hohoho.. Jadi daku mengambil langkah keselamatan 300% bila macam tu. Sapa ye yang termengigau tu?hehehe rahsia, org yang baca tu je akan senyum sendiri. Saya fikir nak tgk meter perjalanan yang saya bawa tapi lupe. Mungkin ini paling jauh saya drive. Dari KB ke Pasir mas pasti balik ke Klang... ok itu je temampu nak cerita, gamba-gamba sila la lihat mana yang ada jer...hehehe

Jalan-jalan tengok barang...

Ground flour pasar siti khadijah ada durian wo...

Penat berjalan, kita duduk dulu biarla yg nak beli barang beli barang, kita tengok TV kecik je la..

Perjalanan pulang....

Pemandu berkhemah "ada ke pemandu bawa keta sambil amik gamba?ahaha"

Read More
Posted by Al-Hariz on Sunday, June 20, 2010
1 comments
categories: | | edit post

Alhamdulillah dapat juga saya meneruskan penceritaan seterusnya pada hari ini. Untuk Hari ke-2 di Kelantan, Kami bangun subuh dulu la...hehehe... Kebetulan surau situ dekat je. Dalam tak sedar rupenya abg aslam pi masjid kat depan tu. Saya mula-mula nak pi masjid, melintas jalan je tgk eh jauh rupenya. Pandangan mata je nampak dekat. Jalan ke sana pon tak tau, sosek kang. Tak dapat berjemaah. Bila patak balik, ada brader kat bilik atas tu cakap dari tingkap.

"Dik nak pi Masjid ke? masjid jauh surau dekat je?"
saya jawab "Haah... kat mana surau nya?"
brader " selang bangunan oren tu je..."
saya, "ok, Terima kasih..."

Rupenya tak sampai seratus meter pon dokek jo.. Tengok-tengok nampak alang... Selesai semua kami bersiap untuk ke PCB pagi tu. Macam biasa, kami sarapan dahulu di tempat biasa. Tapi sebelum ke sana kami dah sarapan kek da dengan kopi radix..ahahah Menu pagi tu, nasi dagang lauk daging ku pilih. Sodap... lembut dagingnya. Sorang-sorang cilok daging den. untuk rasa dan ternyata lembut daging bakarnya... Kali ni air Teh "O" saya pilih. Sebab pagi tadi da pekena Radix. Abang aslam siap bungkus tuk makan tengahari lagi tu. Sedap, murah dan mengenyangkan la makan kat situ. Selesai sudah makan, kami ke PCB untuk menghantar kak lang dan kak nizah ke muktamar DMPP, tempat HiTea semalam. Perancangan nak ke KTC tempat muktamar DPPP di KTC tapi kami terpaksa pulang ambil printer sebab perwakilan yang memeningkan urusetia.

Kami hantar pada kak teah pastu da siap kak teah selesaikan guna printer dan laptop kami pulang terus... Tak jadi pi KTC. Lagi pon abg aslam selepas hantar kak nizah, di terus balik bilik untuk siapkan minit mesyuarat masjid dan lain-lain sambil jaga anak.. Dah tak jadi pergi ke KTC, kami pon melabuhkan tirai kelopak mata ini dan melelapkan mata.... hahahah. Masyuk tido pakai aircond tapi sikit je da rasa sejuk kaki then terus selimut tido dan tilam berspring wah nyenyak... Nasib baik kami musafir, boleh lah jamak. Dalam kul 2 kami siap-siap untuk jemput akak-akak sekalian. Siap solat semua la. Tapi sampai sana masih belum selesai lagi muktamar DMPP. Jadi kami ke pantai le, anak abg aslam ada yang main layang-layang tapi angin tak kuat susah nak main layang-layang.

Hahaha, pada masa yang sama tetap ada adegan yang melucukan, nasib baik tak rakam. Lawak giler, sempoi je nak bungsu abg aslam. Telatahnya yang adoi, melucukan tapi tak maulah tulis dalam ni bab mungkin memalukan bapanya... Biarlah kami sahaja yang mengetahui gelagat si kecik tu. Dalam menunggu di pantai tu, ada juga persembahan ular, semalam pon ada tp kami tak pi tengok. Jadi kami pi tengok. Dalam masa yang sama brader tu jual la minyak sampu dan ubat-ubat sapu... Saya beli minyak sapu dan krim sapu untuk kulit. Saja simpan dan guna bila perlu macam kena sengat, lenguh-lenguh dan yang sesuai la bab minyak ni panas bila pakai. Ubat krim tu sapa yang ada masalah kulit. Test nak sapu bahagian panau saya yang hilang, pastu datang balik..hohoho...

Cakap pasal ubat, semalam kami ada juga cuba up belut.. sedap juga, macam sup ikan... Ubat tu... Tapi malam tu makan memang mahal la sikit, sebab kedai tu dekat dengan tempat adanya muktamar. Tautau la tu harga biasa ke luar biasa. Air buah je RM2.50... ok masuk balik cerita ular tu, semasa baru nak tengok jumpa la cikg roseman dan abg saiful baru keluar gerai makan dekat situ.. Waduh, melepas, klu tak boleh PAU mereka..Tumpang memenuhkan perut...ahaha. dah tengok punya banyak aksi sambil diselangselikan jualan ubat orang tu, kami pon pi menjemput muslimat yang dah abis bermuktamar... Hahaha kelakar, warna baju rasmi muslimat sama PASTI punya. Sampai dipanggil akak-akak PASTI...ahaha. Mana taknya tudung putih baju/jubah yang mereka buat hijau. Jadi perwakilan dari guru PASTI senang bab dah ada baju hijau tu cuma ada corak tulisan MGP je la kat kain baju. Walaupon dah tukar design baju seragam PASTI tapi warna hijau tu masih digunakan lagi...ahaha

Petang tu kami kat PCB hanya makan buah rojak dan kelapa jeli sahaja. Cukup la dah rasa semalam makan kat gerai tu. Kami ni sekadar merasa aja... Maklumlah, musafir..hehehe...
Lepas amik kak lang dan kak nizah kami terus pulang ke bilik. Pada mas yang sama cikgu Roseman nak tumpangkan isterinya di tempat muslimat penginapan yang kami duduk. Pada awalnya isterinya ikut bas muslimat selangor dan cikgu roseman nak pi lambat, tp terpaksa pi cepat juga. Bila muslimat selangor balik petang tu jadi isterinya ditempatkan la di bilik muslimat. Anak-anak cikgu 2 orang sumbat kat bilik muslimin. Meriah jadinya, jadi macam rmah sendiri budak-budak ni buat. Mau naik fening kepala dibuat nye. Tak pe, janji masa tido aman...aahah. Lepas solat jamak takdim berjemaah, kami tudun pi makan kat depan tempat penginapan kami...

Menunya adalah "Roti canai cecah kari gear box!!" Sedap... sehingga menjilat jari tu...sampaikan aksi saya bersama anak abg aslam menyedut sumsum mesti diabadikan..hahah. roti canainya pon sedap dan lembut... Cikgu Roseman dengan family duk meja lain iaitu bahagian luar kedai, kami duk meja bahagian dalam kedai. Sambil-sambil tu merancang program seterusnya dan isu-isu semasa... Selesai makan saya, alang dan abg aslam ke KTC tempat DPPP bermuktamar yang dikatakan tak abis lagi. Dengar cerita 16 jam beb. Kami ke sana atas urusan la bab orang sibuk cari abg aslam, jd abg aslam ajak ke sana. sempat la kami dengar ucapan KP pusat dan berdoa beramai-ramai. Best... Muktamar tamat dalam erea 12.30 pagi, 2 hari pemuda bermuktamar, sampaikan ada yang terperangkat dalam lif semasa blackout siang tu. Selesai kami balik untuk berehat... Cerita seterusnya sambung kemudian, kasi upload dan tgk la gamba yang sempat diambil...

"Ya, mari sedut...." kelihatan abg aslam tidak sabar untuk memotong daging di "gear box" tu. Sabar ya, nnt salah potong...


Abg Aslam, fahmi dan kak nizah tekun menikmati juadah

Apo la kojenye tu

"tengok gear box aku..."ahah

Ucapan Ketua Pemuda ustaz Nasaruddin Tantawi

video

Read More
Posted by Al-Hariz on Thursday, June 17, 2010
2 comments
categories: | | edit post

Alhamdulillah syukur pada Allah diatas nikmat yang diberikan disamping umur hidup saya yang bertambah sehari pada hari ini. Kali ini ingin saya tulis sedikit cerita semasa trip saya ke kelantan, hehehe... Bukan tak pernah ke kelantan, pernah sekali itu pon job bintang mukmin ikut Nasyeed.com. Tak sempat jalan-jalan pon dan singgah mana-mana. Tapi Kali ini , Alhamdulillah ada kesempatan. Lama sikit la siap boleh jalan-jalan jap. Walaupon dasar utamanya kakteah bertugas sebagai urusetia. Jadi saya pon ambil peluang yang ada nak ke sana, boleh juga jadi pemerhati dan tengok-tengok apa yang ada di kelantan.

Maklumlah, media yang ada kat Malaysia ni semuanya pemutar belit dan merbahaya. Main belasah je kata kelantan tu mundur dan sebagainya. Objektif utama untuk menjatuhkan kerajaan Islam yang sedia ada. Nak kata pon N9, Johor dan negeri lain pon ada tempat yang mundur. Klu tunjuk kawasan pedalaman memang la semuanya sama je. Yang penting cara pentadbiran betul. Alkisahnya, ada ke kat pekan atau bandar utama boleh dapat air teh 'O' 40 sen? Kota Baharu, Kelantan ada wei... Kepada mereka yang percaya dengan wadah UMNO? dan media yang slow tu berhati-hati lah dengan fitnah mereka. Ok, Masuk topik. Perjalanan kami bermula jam 10malam dari Klang dan berhenti di Gombak meet point dengan abang aslam. Jadi Plan ini bersama abg Aslam la. Tapi perjalanan ke kelantan di pandu sepenuhnya oleh Alang. Sebab die dah tido, den tak leh tido la, sibuk kemas baju sikit. Di stesen minyak Gombak, kami isi minyak & membeli sedikit bekalan dalam kereta. Kot-kot ada yang boleh diisi dalam perut..hehe

Dalam perjalanan, saya pon tido la..ahahah, Mengantok je rasanya jadi saya tido, dan yang teman alang, kak lang le.. hehehe... Yang bestnya perjalanan kami makan masa 12 jam barulah sampai... hahah. Sebabnya abg aslam pon penat jadi die rehat la di mana2 dan kami tunggu di mana yang kami tahu. Rasanya lebih 5 kali pit stop la. Ada berhenti buang air, isi minyak, tido dan makan.. Yang bestnya ada makan tengah pagi dalam kul 3 lebih kami makan di Gua Musang tak silap la. sampai la nak ke subuh. Last-last solat subuh di masjid berdekatan. Lepas solat abg aslam & alang jumpa la beberapa kenalan mereka iaitu ada yang dari dewan ulama' dan beberapa kawasan. Lepak-lepak borak jumpa la pula ustaz zul pemuda pandan, cikgu roseman, abg saiful, cikgu azrin dari PASTI Malaysia dan ramai lagi yang berhenti solat subuh disitu. Kami meneruskan perjalanan dalam kul 6 lebih,. Kami sampai di PUTIK dalam kul 10 lebih la untuk meletakkan barang pendaftaran dewan Muslimat dan lain-lain.

Kemudian kami terus ke lokasi makan. Ha, kat sini la boleh dapat teh O 40sen, teh O ais 60sen. harga yang itu je saya tahu bab air itu yang kami oder. Makan laksam dalam RM2 sepinggan. Kenyang juga la. Kuih abg aslam beli seringgit tah lebih 5 ketul la. Sebelum ke kedai tu ada kedai kek jadi ada la alang oder something. hehehe(paham2 je la kan... masa sampai kedai ni 9 jun, esoknya??? jawab sendiri la..) Pagi ni makan pagi saya oder laksam dengan kopi radix(RM1.50-harga standart beli pon berapa nak jual itu la harganya.) Air kopi radix kot kat sini ada yang jual RM2-3 ringgit la. Selesai makan kami ke tempat penginapan untuk daftar masuk. Semalam RM50/bilik. Amik 2 bilik satu muslimat satu muslimin. Ceh, mereka nak usik saya tuk tido luar bab ada 2 keluarga. Den je tak bekeluarga... hohoho.. Takpe takpe, coming soon...ahahah.

Kami chek in dan tengok bilik tu punya la best, selesa dan ok la. Cuma tak sempat amik gamba da... siap ada TV lagi tu. Tp bukan tgk sangat pon.Petang tu kami keluar tapi tak ingat da.. ha.. ingat balik, ada HiTea muslimat di PCB. Sambil tunggu kami lepak di pantai sambil menikmati angin laut. Ada juga makan, sedap bebola goreng, sotong goreng dan macam-macam ada. Kelapa jeli RM1 sebesar bekas air RM1... Lokasi makan tgh hari kami(agak lewat juga tu ahah). Lepas makan tu kami berjalan ke pantai dan anak-anak abang Aslam pon bermain layang-layang... Sampaikan anak kecil abg Aslam menjadi penyu gayanya dah.. Macam-macam telatah anak kecil abg aslam ini. Sambil-sambil tu juga saya pinja laptop abg aslam dan on9 ditepi pantai yang indah...(eh2, mcm intro lagu je..). Siap tengok google maps lagi untuk tgk jalan shortcut ke KB. Rasa tadi kami jalan macam jauh masa datang..

Lepas amik kak lang & kak nizah kami gerak pulang. Tapi pada masa tu juga kami berlari seketika ke PUTIK tuk bantu kerja persiapan perasmian. Tapi Alhamdulillah selesai kejenya. Jadi kami pon balik ke bilik untuk bersiap. Malam tu kami ke PUTIK nak dengar perasmian tapi hampa sebab jem dan tiada tempat nak parking. Jadi kami just tinggalkan kak lang dgn kak niza(isteri abg aslam) untuk ke perasmian penuh. Bila tengok parking penuh dan berjela-jela jauhnya kami pon pi la, makan malam pastu balik ke bilik. tapi baru letak punggung da dapat sms da abis perasmian. Pastu kami patah balik dan amik la kak lang dan kak niza dengan 1 kereta. Abg aslam jaga anaknya yang pelbagai ragam. Budak-budak biasalah...

Malam tu juga lepas makan dan sebelum pulang kami ada ke kedai kek tu semula untuk mengambil kek. Apa nak tulis atas kek tu pon dari 3 baris jadi 2 baris. Klu tak lagi panjang ayat alang nak tulis atas kek tu, Tapi terpaksa pendekkan sebab keknye tak besar mana jadi takut tak ok pula nanat keknya, kat orang kedai tu la. Last-last "Selamat Hari Lahir Fatihah" je la. Tu yang baru sampai bilik pastu patah balik ke PUTIK.hohoho... Sampai bilik penginapan jer da kul 12, menadakan 10 jun.. Jadi kami pon menyebut "selamat ulang tahun untuk anda..." hahaha. Kami makan kek masa sarapan pagi sebelum pi sarapan di kedai...ahahaha... Setakat ini dulu nanti saya sambung citer lagi..

Tibanya di Pantai Cahaya Bulan(PCB)

Agenda utama kita makan dulu... Wah sedap, pilih jangan tak pilih, pastu masing-masing bayar..ahaha

Menunggu hidangan siap dipotong, kami berbincang untuk program PASTI di Pulau pinang hujung bulan ni

Ya, aksi kami..ahaha

Ya, abg aslam menunjukkan kemahiran bermain layang-layang. Si afifi dengan kemahiran penyunya...

Gelagat anak-anak abg asalam

Inilah rupa keknya.. Bluebery kek...nyam2..

Ya, nyanyi la lagu Allah Selamatkan kamu... Mari makan....!!!!

Read More
Posted by Al-Hariz on Monday, June 14, 2010
0 comments
categories: | | edit post

About Me

My photo
Bekerja dan sambil belajar. Aktiviti sampingan macam-macam ada. Sebab memang suke mensibukkan diri dengan beraktiviti agar hati senang jiwa tenang. Yang terbaik mencari redha Allah dalam setiap perkara dan perbuatan. Dalam pada itu juga menganalisis, mengetahui dan melalui cabaran hidup ini.(Ya Allah, berikanlah aku kekuatan dan ketabahan)

Asmaul Husna

Masa

Kelender

Mesej

Name :
Web URL :
Message :

Labels

Jejak Tamu

Kunjungan Negara

free counters

Titik Pertemuan